۱۳۹۲ بهمن ۲۷, یکشنبه

نامه روح‌الله زم به رهبر ایران در مورد بدرفتاری در زندان - (بی بی سی فارسی) / 30 بهمن 1390

روح‌الله زم، فرزند محمد علی زم، مدیرکل سابق حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی در ایران در نامه‌ای به آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، از شکنجه‌ و بازجویی در زندان سخن گفته است.
به گزارش سایت کلمه، آقای زم در بخشی از این نامه با اشاره به تحمل حبس انفرادی طولانی مدت و ضرب و شتم در زندان نوشته است: "آن سربازجوی محترم که اکثر زندانیان سیاسی را مورد بازجویی و هتاکی قرار می‌داد، کسی نبود جز برادر وزیر اطلاعات، حیدر مصلحی".

این دومین نامه آقای زم به آیت الله خامنه‌ای است. آقای زم در سال ۱۳۸۸ در تهران بازداشت و به زندان اوین منتقل شد.
در بخشی از این نامه با انتقاد از آیت الله خامنه ای آمده است: "اطمینان کافی دارم شما نیز به مانند شاه سابق ایران صدای ملت را زمانی خواهید شنید که دیر شده است. اما یک فرق اساسی میان شاه فقید و شاه فعلی ایران وجود دارد. او برای آرام نمودن خشم مردم و جلوگیری از کشتار مردم از ایران خارج شد و آینده سیاسی خود را به دست سرنوشت ملت ایران سپرد، اما شما قصد واگذاری حکومت و سپردن سرنوشت به دست ملت ایران را ندارید."
آقای زم در این نامه با توصیف برخی از شکنجه‌هایی که بر او و برخی از دیگر زندانیان رفته، نوشته است: "درحالیکه دو دستم با دستبند، به میله‌های فلزی بسته شده بود، ساعتها در حالت خمیده در آن مکان نگهداری می‌شدم تا اعترافات مورد نظر بازجویان علیه پدر، مهدی هاشمی رفسنجانی، غلامحسین کرباسچی، محمد خاتمی و مهدی کروبی از من اخذ کنند."
پیش از این نیز برخی از فعالان سیاسی و منتقدان به دولت به آیت الله خامنه‌ای نامه نوشته‌اند.
مهدی خزعلی، وبلاگ نویس منتقد در آبان ماه به رهبر ایران نامه ای نوشت که در بخشی از آن آمده بود: "اطراف شما را مداحان و ثناگویان و متملقان گرفته اند، چاپلوسی و دستبوسی و پابوسی بیداد می کند، یکی چفیه را به تبرک می برد، دیگری به عبای شما تبرک می جوید، جمعی بوسه بر جایگاه شما می زنند و جماعتی قدمگاه شما را مسح می کنند، تمسک به کلام شما ناسخ آیه و روایت است، غالیان شما را بالاتر از خدا می دانند، در این هیاهوی بازار آهنگران، که عمود خیمه را در کوره مدح و ثنا نهاده و هر یک با تملق و چاپلوسی پتکی بر آن می کوبند، چه جای سخن نقاد است؟"
آقای خزعلی که بیش از یک ماه پیش بازداشت شد، در اعتراض به شرایط خود دست به اعتصاب غذا زد و در حال حاضر در بیمارستان قمر بنی هاشم بستری است.
عبدالکریم سروش متفکر دینی و از منتقدان حکومت ایران نیز در دی ماه در نامه سرگشاده ای به رهبر ایران با اشاره به سرنوشت منتقدانی چون محمد نوری زاد و احمد زیدآبادی می نویسد: "چرا با ناقدان و مخالفان چنین می کنید؟ از مقید شدن قدرت مطلقه می ترسید؟ مگر آنان جز این می گویند که بازی سیاست را به قاعده کنید و جامه ریاست را به اندازه ببرید؟ می ترسید که دیگر نتوانید با اشاره انگشتی دفتر حیات کسی را ببندید؟ این همه که مردم را در خطابه ها به تقوا دعوت می کنید، آیا می شود به انتقاد هم دعوت کنید؟"
http://www.bbc.co.uk/persian/iran/2012/02/120219_l21_zam_khameni_letter_prison.shtml

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر