۱۳۹۳ اردیبهشت ۲۹, دوشنبه

نوری زاد پیش از دستگیری در شیراز چه گفت؟‌ + گزارش تصویری

امروز یکی از دوستانم در شیراز تعدادی عکس و فرازی از سخنان امروز محمد نوری زاد برایم ارسال کرد که آنرا عینا در اینجا می نویسم.

صبح امروز (دوشنبه) محمد نوریزاد در حافظیه شیراز حاضر شد  طبق وعده قبلی خود با مردم شیراز به گفتگو نشست. بسیاری از افراد خود را از شهرستانهای مختلف استان فارس به حافظیه رسانده بودند تا محمد نوری زاد را از نزدیک ملاقات کنند و شهامت او را بستایند و به او بگویند تو تنها نیستی و ما هم در این کارزار سیاسی - مدنی با تو هستیم.

او از آیت الله ها سخن گفت که انواع مفاسد اقتصادی را مرتکب می شوند و کسی حتی از آنها اندکی بازخواست هم نمی کند و دستگاه قضایی جمهوری اسلامی،مسخ شده سیستم اطلاعاتی و امنیتی سپاه پاسداران است.

در حالیکه محمد نوری زاد به همراه جمعیت انبوهی از مردم در ضلع شمالی مقبره حافظ  تجمع کرده بودند گفت: "می دانید که یکی مانند حائری شیرازی در شیراز دست به چه کارهایی زد و چه مفاسدی را ایجاد کرد؟ این حائری شیرازی در هر کجای دنیا که بود او را از سر و ته آویزان می کردند".



او گفت : من تا قبل از زندان با هرکس یک جور صحبت میکردم، با فقیر و غنی و شیعه و سنی و ... با هر کس از هر آیینی یک عکس العمل داشتم. در زندان دیدم و فهمیدم که من چقدر با تعصب هایم خود را محدود کرده ام. در زندان خود را از شر آن همه تعصب و نگرشهای باطل مختلفی که به مردم داشتم رها کردم و بعد از رهایی زندان احساس کردم که یک وزنه 150 کیلویی از روی من برداشته شده و چقدر سبک شده ام. اگر من زندان نمی رفتم اینها رو نمی فهمیدم و چشمم باز نمیشد.
محمد نوری زاد گفت: تعصب از هر نوعش بد است و باید به دنبال عقل بود نه اعتقاد. اینکه روحانیون در نمازهای جمعه میگویند "اوصیکم و نفسی بتقوی الله" را من قبول ندارم. من به شما میگویم که شما را به عقل و خرد توصیه میکنم نه به اعتقاد و تقوا.
او افزود:آیت الله خامنه ای از خردگرایی و آگاهی مردم هراس دارد و مردم برای رهایی از اوضاع فعلی باید مسیر تعقل گرایی و خرد را بپیمایند.
در این حین فردی از داخل جمعیت با صدای بلند فریاد زد: "آقای نوریزاد امروز شما رو با این حرفات می گیرند".در این زمان همه افراد حاضر بهمراه محمد نوری زاد خندیدند.گزارش شده که جو این تجمع بسیار خوب بوده و کسی به فکر بازداشت و دستگیری نبوده است و هر فردی آزادانه هر چه میخواست می پرسید و محمد نوری زاد نیز پاسخ او را با صمیمیت می داد.
یکی از حاضران از او درباره دولت روحانی سوال کرد که نوریزاد گفت: "من خود رای ندادم و به نظرم این هم یک خیمه شب بازی دیگر از طرف نظام است".

در این لحظات جمعیت حاضر بقدری زیاد شده بود که جمعیت تصمیم گرفتند به زیر سایه های درختان حافظیه بروند. یکی از داخل جمعیت درباره اصلاح طلبان و نوع عملکرد آن پرسید.نوریزاد پاسخ داد: "البته من همه افرادی که در راس احزاب اصلاح طلب هستد را افرادی صادق و خوب میدانم، اما همین افراد وقتی در قالب احزاب و ساختار سیاسی قرار میگیرند، چون باید به نظام حاکم باج بدهند، عملا آن کارایی لازم را ندارند و نمی توانند کار خاصی را انجام بدهند.

طی این دیدار یک دوربین حرفه ای که مخصوص ضبط فیلمهای تلوزیونی ست ،دائما مشغول ضبط صدا و تصویر محمد نوری زاد بود و این دوربین از ابتدا تا انتهای این برنامه خاموش نشد. محمد نوری زاد ساعاتی بعد پس از خروج از حافظیه بازداشت شد و تا کنون اطلاعی از او در دسترس نیست.




 این همان دوربینی ست که در متن درباره آن نوشتم.

۱ نظر: