۱۳۹۲ دی ۲۴, سه‌شنبه

جنتی و سلحشور و جشنواره عمار!

هیچ تا بحال فکر کرده اید که اگر احمد جنتی نباشد،چه کسی هست که ما را سرگرم کند؟

آخرین بار احمد جنتی را در بیت رهبر ایران دیدم.آن زمانی بود که حداد عادل رییس مجلس شده بود و رهبر ایران ضیافتی را با حضور مقامات کشوری-لشکری ترتیب داده بود تا "فامیل نزدیکش" را تقدیر کند. این جلسه پس از صحبتهای شگفت آور حداد عادل بود که گفت: "ایران را به ژاپن اسلامی تبدیل خواهیم کرد".
حداد را از دبیرستان فرهنگ می شناختم، شوخی کودکانه من با او منجر به اخراجم از دبیرستان فرهنگ شد.در آن جلسه من روبروی مجتبی خامنه ای و علی اصغر پورمحمدی (رییس سابق شبکه سه سیما) نشسته بودم.پس از پایان جلسه احمد جنتی مرا دید و گفت شما را کجا دیده ام؟ گفتم که با نوه مرحومش(محسن) در حیاط شورای نگهبان همبازی بودم.میدانستم پیر است و ذهنش یارای اندیشیدن ندارد.باز هم مرا بخاطر نیاورد و در حالی که لق لقه جسمی داشت مجلس را ترک کرد.
به جرات میتوانم بگویم او تاکنون بجز فیلم "توبه نصوح" که محسن مخملباف در سال 1361 آن را ساخت و فرج الله سلحشور ، مجید مجیدی و بهزاد بهزادپور در آن بازی کردند،فیلم دیگری را تابحال ندیده است.آن فیلم را هم تنها به علت اینکه آن زمان رییس سازمان تبلیغات بود و پدرم قائم مقام او در همان سازمان بود و ریاست حوزه هنری را هم بر عهده داشت دید! در جلسه اختتامیه جشنواره عمار هم تنها سکانسی از این فیلم را بخاطر داشت که آنرا بیان کرد.
اما نکته ای که در سخنرانی او ذهنم را بخود مشغول کرده اینست که او ادعا کرده آیت الله خمینی فیلمی را دیده بود و گفته بود؛ "این فیلم و امثال آن صد برابر منبر من و شما ارزش دارد".
کسانیکه با روحیات آیت الله خمینی آشنایی داشتند میدانند که ایشان پس از ورود به جماران، کمتر از آنجا خارج میشد و در محافل رسمی و غیر رسمی حضور نمی یافت،چطور میشود که ایشان به سینما رفته باشد و فیلمی را دیده باشد؟ امکانات نمایش فیلم هم در آن دوران بصورت 35 میلی متری بود.باید آپارات و متعلقات مربوطه را به جماران میبردند و فیلم را به آن صورت نمایش می دادند که تقریبا این کار بعید بنظر می رسد،نکته بعد اینکه اگر فیلمی را برای بنیانگذار جمهوری اسلامی نمایش داده باشند طبیعتا در آن جلسه تنها نبوده اند و حتما آقای هاشمی رفسنجانی، موسوی اردبیلی، مرحوم سید احمد خمینی و حجه الاسلام انصاری باید حضور می یافتند،چطور کسی در خاطراتش از نمایش چنین فیلمی سخنی منتشر نکرده است؟ اگر هم فیلم را بصورت ویدیو نمایش داده باشند که گناه مضاعف است،چون طبق قوانین جمهوری اسلامی در دهه شصت، بهمراه داشتن دستگاه و فیلم ویدیو تقریبا تا زمان پایان وزارت سید محمد خاتمی در ارشاد ممنوع بود و بهمراه داشتن آن جرم محسوب میشد و مستلزم اجرای حد شرعی بود.آیا جنتی مانند این سالها باز دروغ گفته است؟؟
صرفنظر از این موضوع ،احمد جنتی در این سخنرانی بیان کرده است که سکانسی از فیلم "توبه نصوح" را بخاطر دارد - آنجا که فردی بسوی فرج الله سلحشور با کفن سفید و گِلی و موهای تراشیده در صحرای محشر می دود و می گوید: "حق من را بده" - او اذعان میکند که این صحنه تاثیر زیادی روی او داشته است.
بحمدلله آقای جنتی این سکانسِ تنها فیلمی که در طول عمرش دیده را ،بیاد دارد و می داند که مردم بسیاری در صحرای محشر از او "طلب حقشان" را می کنند و او باید "حق" آنها را بدهد.
نکته بعدی این بود که در این جشنواره از "یک عمر مجاهدت فرهنگی فرج الله سلحشور" قدردانی شد!! من فرج الله سلحشور را از زمان کودکی خود میشناسم. فعالیت های فرهنگی او انگشت شمار است؛

یک - بازی در فیلم توبه نصوح(محسن مخملباف - 1361)
دو - بازی در فیلم گورکن (محمد رضا هنرمند-1363)
سه - بازی در فیلم پرواز در شب(مرحوم رسول ملاقلی پور-1365)
چهار- بازی در فیلم انسان و اسلحه(مجتبی راعی- 1367)
پنج - ساخت فیلم ایوب پیامبر(1372)
شش - ساخت فیلم دنیای وارونه(1376)
هفت - ساخت فیلم اصحاب کهف(1376)
هشت - ساخت فیلم یوسف پیامبر(1386)
نه - اجرای نریشنِ کاست موسیقی "نینوا" با صدای حسام الدین سراج با موضوعیت فلسطین و قدس را هم در سال 1364

مشاهده میکنید او تنها "9 مورد" فعالیت فرهنگی دارد،از سال 1360(زمان تاسیس حوزه هنری) تا سال 1386 !یعنی در 26 سال فقط 9 اثر فرهنگی را در کارنامه خود دارد.

به شهادت بسیاری از هنرمندان حوزه هنری در آن زمان،فرج الله سلحشور "بی استعداد ترین" و "خنگ ترین" فرد شاغل در حوزه هنری بود و صرفا به واسطه ارتباطات قبل از انقلاب خود با هنرمندان انقلابی مسجد جواد الائمه(سی متری جی) پا در این عرصه گذاشت و "اندکی" رشد کرد.
طبیعتا هنرمندان زیادی هستند که سوابق هنریشان بسیار بیشتر از فرج سلحشور است،اما چون شریک بازیهای ضد انسانی و غیر شرعی حکومت نیستند،از این جوایز و تقدیرها بی بهره اند؛افرادی چون ابراهیم حاتمی کیا،پرویز پرستویی،محمد رضا هنرمند،مجتبی راعی،احمد مرادپور،رضا ایرانمنش و مسعود کرامتی و ...
بهر حال در جشنواره ای با قد و قواره "عماریون" باید هم از فردی مانند فرج سلحشور تقدیر کنند.کاش بیان یکسری از حرفها اخلاقی بود تا بگویم فرج سلحشور کیست و در خانه و زندگی اش چه می گذرد و فیلم یوسف پیامبر چند بار با شکایت "عوامل زن" فیلم با دستور ... متوقف شده و فرج چه چیزهایی داد تا آن خانمها از شکایتشان صرفنظر کنند و پروژه را بعد از هفت سال تمام کند!
خداوند هیچوقت ما را مانند مدیران سایت امنیتی صلح نیوز و جبهه پایداری و سازمان اطلاعات سپاه پاسداران،به پایین ترین مرتبه اخلاق تنزل ندهد تا این حرفها نیز مکتوم بماند.




هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر